Friday, October 8, 2010

Hari Pertama di London

1. Keluar je pintu bilik Rumah Mara, brrr..sejuknya.. Suhu kalau ikut jam Casio aku yang ada fungsi thermometer digital..suhu dalam 16 celcius. Rasa macam duduk dalam peti ais pun ada he..he...Cuaca cerah...langit biru...Mujur jaket pinjam memang tebal dan Dr. Ali khas untuk panjat Gunung Kinabalu..tapi tak sempat panjat dia dah tukar Semenanjung. Sarung tangan kena pakai..kalau tak memang angin dingin tu boleh kecutkan jari. Mujur dah beli yang tebal..tak la terasa sangat.
3. Area Gloucester Road ni kalau ikutkan kawasan elit dan sewa rumah kawasan ni mahal dalam 4 ribu pound....kalu tukar duit Malaysia..beribu-ribu lemon la jawabnya. Kalau kat Malaysia macam area Seksyen 2, Seksyen 6 Shah Alam yang sebelah Intekma.
4. Kami pun berjalan dengan kamera dah ready...ada je yang menarik terus ambik. Jalan-jalan jumpa Royal Albert Hall..terus teringat Dato' Siti Nurhaliza.
5. Apa yang bagus, aku rasa dari segi kebersihan...susah nak nampak sampah yang bersepah-sepah. Mungkin Majlis Perbandaran dia pun bagus kutip sampah, tapi sikap orang tempatan yang penting.
6. Jalan-jalan sambil tengok peta kadang-kadang keliru gak. Pusing la peta tu tapi tak jumpa gak jalan. Nampak ada sorang polis tengah saman kereta yang salah parking, aku tanya jalan nak pegi Harrod's. Dalam faham ngan tidak je dia bagi direction..aiseh English aku dah berkarat la.
7. Dapat je direction terus lagi berjalan..aku rasa dalam 2 minggu kami duduk London la paling banyak berjalan. Satu hari dalam 4-5 jam berjalan. Nak jimat satu hal..tapi bila berjalan, banyak benda boleh tengok..cuaca pun sejuk...kawan aku dah mengigil-gigil. Jaket aku tebal sangat agaknya...berpeluh la jugak.

8. Akhirnya jumpa jugak Harrod's...apa la yang best sampai orang Malaysia dok sebut-sebut...kalau tak masuk Harrod's macam tak sampai London. OK lets check it out...
9. Harrod's macam Hypermarket, dalam tu ada beberapa tingkat yang idikhususkan ntuk produk tertentu, contohnya, level bawah untuk Makanan, kek, coklat., bunga segar., kebetula lak dalam mood Valentine Day's . Lantai atau GF tempat souvenier..beg yang tulis Harrod's yang menjadi buruan makcik2 Malaysia pun ada kat sini, area perfum dengan jenama pelbagai termasuk yang tak sampai Malaysia macam Jo Malone ada. Level 1 area barang mewah macam LV, Burberry, Gucci..dan segala macam brand yang pemes la.
10. Aku masuk haram tak beli apa pun....berjalan tengok barang je...lagi pun, bukan taraf aku nak bershopping kat Harrod's. Lain la kalau menang Roda Impian RM 1 juta...he..he

No comments:

Post a Comment