Saturday, October 9, 2010

Hari Ke Dua-London

1.Lepas mandi, sarapan perjalanan pun bermula. Oleh kerana semalam dah puas berjalan kaki, hari ke dua kami merancang untuk menggunakan perkhidamatan keretapi bawah tanah Tube yang tak ubah macam Putra LRT.
2. Dari rumah Mara ke Stesen Tube tak jauh sangat, jalan kaki dalam 7 minit je. Sampai je Stesen Tube, ambik map Underground, terus beli kad bermusim. Beli dalam 10 pound dulu. Ingatkan senang, rupanya dekat 20 minit kami kat stesen Tube tu, belajar nak memahami sistem perjalanan Tube. Kawan aku tengah mentelaah Pelan Jalan Tube.

3. Satu yang boleh puji..sistem Tube ni sangat berkesan dalam mengurangkan jumlah kenderaan ke dalam kawasan bandar. Ramai orang putih suka naik Tube, diorang naik je, terus baca paper, tak pun dengar muzik dari Iphone. Waktu pun tepat..lambat je tunggu tren lain.
Kalau kat Malaysia, Putra tu satu level je bawah tanah. Tube ni pulak ada dekat 4-5 lapis bawah tanah yang ditandakan dengan warna merah, biru, kuning, jingga dll. Kalau nak pergi satu tempat, ada masanya kena tukar tren, kena turun atau naik satu level. Agaknya bila Malaysia nak ada sistem Tube yang canggih dan berlapis-lapis, sedangkan Putra LRT dengan Monorel pun tak dapat nak diintegrasikan.


4. Kitorang jalan kaki pergi Primark..Primark ni macam Mydin kat Malaysia la. Yang banyak pakaian murah, baju kerja, blazer, seluar kerja...semua murah-murah. Aku beli la selai baju kemeja dengan tie, seluar tido selai - masa nak balik terpaksa tinggalkan sebab berat sangat.
5. Dari Primark jalan kaki lagi sampai ke Bond Street yang padat dengan segala macam butik terkenal macam GAP, Selfridge & Co, S&M Supermarket, Clarks, dll.

No comments:

Post a Comment